اطلاعیه ها
 

هرچه آید سال نو، گوییم دریغ از پارسال

سه شنبه, 21 اسفند 1397 10:18 نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

هرچه آید سال نو، گوییم دریغ از پارسال

روزهای پایانی سال در حال گذر است و طبق روال معمول همه فعالان صنفی خود را آماده می‎کنند تا به استقبال سال جدید بروند، شاید سال پیش رویشان کمی متفاوت باشد و بتوانند بدون دغدغه و با آرامش خیال کاسبی کنند. اما متاسفانه چند سالی است که وقتی پرونده سال قبل را مرور می‎کنیم، با افسوس می‎گوییم "دریغ از پارسال".

سال 96 برای فعالان بازار کامپیوتر سال سختی بود و بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل مشکلات متعددی که با آن مواجه بودند، تعطیل شدند. دقیقا روزهای پایانی سال با وعده و عید مسوولان به خصوص ریاست جمهوری امیدوار بودیم با ورود به سال 97 اوضاع تغییر کند و وضعیت کسب و کار بهبود یابد. اما در همان اولین روزهای کاری سال جدید، قیمت دلار تا حد چشمگیری افزایش یافت و فعالان بازار دچار سردرگمی شدند. به تدریج افزایش قیمت دلار سربه فلک کشید و به طور کلی بازار کامپیوترخوابید. بسیاری از واردکنندگانی که کالا را سال 96 برمبنای دلار 3800 خریداری کرده بودند، مجبور شدند بدهی خود را به شرکت تولیدکننده با نرخ دلار روز پرداخت کنند که این باعث ورشکستگی بسیاری از آنها شد.

نیمه دوم سال، با تدابیر دولت نرخ دلار تا حدی کاهش یافت و روی 4 برابر قیمت اولیه خود ثابت ماند. اما در این میان بخشنامه‎های پیاپی ارزی مصیبت تازه‎ای برای صنف بود و کار را برای واردکنندگان رسمی و صاحب نام کالا سخت کرد. پس از سردرگمی فعالان صنف رایانه در رابطه با نوسان نرخ دلار، شرکت‎ها در هزارتوی واردات کالا گیر کردند و به این ترتیب بازار کامپیوتر با کمبود کالا مواجه شد. این روند دو الی سه ماه ادامه پیدا کرد تا سرانجام برخی واردکنندگان توانستند کالاهای مورد نیاز بازار کامپیوتر را تامین کنند. اما کماکان مشکلات ثبت سفارش و نقل و انتقالات پول پابرجاست و این باعث شده خرید و فروش به خصوص بین همکاران صنفی به طور قابل توجهی کاهش یابد. از طرفی رکودی که سال گذشته دامن گیر فعالان بازار کامپیوتر شده بود در این سال شدت گرفت و روز به روز تبعات آن گسترده‎تر شد تا جایی که تعداد زیادی از فروشندگان بازار واحدهای صنفی خود را تعطیل کردند و سراغ کاسبی‌های دیگری رفتند.

در این مدت اتحادیه به طور جدی پیگیر مشکلات فعالان صنف بوده و رایزنی و نامه‎نگاری‎های بسیاری با ارگان‎ها و سازمان‎های ذی‎ربط انجام داده است تا حداقل با تشریح وضعیت فعالان صنف کامپیوتر و ارایه راهکار جهت برون رفت از این وضعیت، مسوولان دولتی را متقاعد کند که با توجه به ضرورت استفاده از تکنولوژی در کلیه کسب و کارهای کشور و به روز بودن کالاهای IT در بازار، تسهیلاتی خاص برای واردکنندگان این حوزه در نظر بگیرد، تا اینگونه باری از دوش اعضای صنف برداشته شود. اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و همچنان شاهد وعده‎های دروغین دولتمردان هستیم.

حال داریم خودمان را آماده می کنیم تا استقبال سال نو (98) برویم. اما با چه امید و انگیزه‎ای؟ قطعا اگر دولت تغییری در رویکرد خود ندهد وضعیت به مراتب بدتر از این خواهد شد. زیرا اکثر کالاهای حوزه IT وارداتی هستند و این روندی که دولت پیش روی واردکنندگان گذاشته، سرمایه‎گذاران را فراری می‎دهد. ضمن اینکه فعالان بازار از هم اکنون استرس اظهارنامه‎های مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده را نیز دارند و از ابتدای سال آینده باید به فکر این باشند که چگونه مالیات فروش نداشته‎شان را پرداخت کنند. رکود حاکم بر بازار کامپیوتر باعث شد تا حاشیه سود به شدت کاهش پیدا کند و فروشندگان روزهای سختی را بگذرانند. اما متاسفانه مسوولان امور مالیاتی توجهی به این موضوع ندارند و می‎گویند حق دولت باید پرداخت شود. سوال این است که چه سازمان و نهاد دولتی جوابگوی حق فعالان صنف است؟ منبع: عصر ارتباط

                                                                                                                                                                                                                        رییس اتحادیه فناوران رایانه

                                                                                                                                                                                                                           سیدمهدی میرمهدی

 

 

 

 

     

 

 

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

 
 

سرور پارس

نفرات آنلاین

ما 178 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

خدمات اتحادیه

راهنمایی