اطلاعیه ها
 

عدم رعایت موازین قانونی فروش و ناآگاهی خریداران دو عامل مهم شکایات صنفی

چهارشنبه, 17 بهمن 1397 09:50 نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

عضو کمیسیون حل اختلافات صنفی و شکایات اتحادیه فناوران رایانه عنوان کرد:

عدم رعایت موازین قانونی فروش و ناآگاهی خریداران دو عامل مهم شکایات صنفی

عضو کمیسیون حل اختلافات صنفی و شکایات اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در مورد دلایل عمده بروز شکایت بین خریداران و فعالان صنف رایانه، گفت: یکی از عواملی اصلی که منجر به طرح شکایت در اتحادیه می‎شود، عدم صدور فاکتور فروش منطبق با الگوی قانونی از سوی برخی از همکاران است.

روابط عمومی اتحادیه فناوران رایانه- عباس نمازی فرد افزود: در واقع فروشنده کالا فاکتور را به سلیقه خود صادر می‎کند که فاقد هرگونه وجاهت قانونی است و همین موضوع بعضا حقانیت فروشنده را نیز به چالش می‎کشاند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر عدم شناخت خریدار و بی‎توجهی و بی‎دقتی وی هنگام خرید کالا سهم بزرگی در طرح شکایت به اتحادیه دارد که این موضوع ناخواسته همکاران صنفی را نیز دچار زحمت می‎کند.

 نمازی فرد اضافه کرد: عدم ثبات نرخ ارز باعث شده تا قیمت‎ها در بازار رایانه با نوسان همراه باشد و خریداران با قیمت‎های مختلفی مواجه شوند. بنابراین برای خریدار این سوتفاهم پیش می‎آید که کالا را با قیمت بالایی خریداری کرده است و به همین دلیل به اتحادیه شکایت می‎کند.

وی تاکید کرد: در واقع همانطور که وظیفه سنگینی بر دوش فروشندگان است، خریداران نیز وظیفه دارند قبل از خرید تحقیق کنند. متاسفانه برخی از مشتریان بدون هیچ تحقیقی در مورد قیمت و کیفیت کالا، جنس مورد نظر را خریداری می‎کنند و هم خود و هم فروشنده را به دردسر می‎اندازند.

به گفته وی، با توجه به قصور خریدار و اهمال در وظیفه اولیه مبتنی بر تحقیق در انتخاب کالا، عمدتا همکاران درعین شایستگی اقدام به رفع نقص و یا تعویض کالا به صورت کاملا داوطلبانه می‎کنند.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر برخی از فروشندگان نیز بر مبنای عرف بازار فعالیت می‎کنند و توجه زیادی به قوانین ندارند. به همین دلیل گاهی با مشکل مواجه می‎شوند. ما از فعالان بازار می‎خواهیم همچنان که عرف بازار مبتنی بر اخلاق را سرلوحه فعالیت خود قرار می‎دهند، به قوانین نیز توجه ویژه‎ای داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.

وی تاکید کرد: فاکتوری که فروشندگان به خریداران کالا ارایه می‎دهند باید مطابق با آنچه قانون تعیین کرده است، باشد. اگر فروشندگان جوان صنف به این امر مهم توجه کنند، قطعا با مشکل خاصی مواجه نخواهند شد. عضو کمیسیون حل اختلاف صنفی و شکایات اتحادیه فناوران رایانه گفت: بیشترین مراجعات شکایتی مربوط به تازه واردان صنف است که به دلیل عدم شناخت کافی از قوانین صنفی مرتکب تخلف می‎شوند که خوشبختانه با تمکین از رای کمیسیون آنها نسبت به اصول قانونی آگاه می‌شوند و همچنین با جلب رضایت از شاکی پرونده به ندرت شاهد طرح مجدد شکایت از ایشان می‌شویم.

وی با بیان اینکه رسیدگی به پرونده ها در کمیسیون شکایات با وسواس و دقت بالایی انجام می شود، گفت: در صورت هرگونه ابهام در تصمیم گیری موضوع از طریق کارشناسی و در چندین جلسه پیگیری و در نهایت منجر به صدور رای می شود.

وی افزود: البته لازم به ذکر است، در این جلسات به طور مستمر از حضور تعدادی متخصصان الکترونیک و تعمیرات به عنوان مرجع اولیه تصمیم گیری استفاده می‎کنیم.

نمازی فرد تاکید کرد: بدیهی است در قبال فروشندگان خاطی که با رویکرد گرانفروشی و تقلب قصد برهم زدن آرامش فضای کسب و کار را دارند، بسیار قاطع و با صدور رای در خور ایشان برخورد خواهد شد.

وی همچنین در مورد کمیسیون حل اختلافات صنفی نیز گفت: عمده مشکلات مطرح شده در این کمیسیون ناشی از روابط غیرمنطقی و غیر اصولی و صرفا عرف محور همکاران است. از این رو از کلیه فعالان صنف می‎خواهم در عین توجه ویژه به قوانین حاکم بر صنف، همچنان عرف بازار مبتنی بر اخلاق صنفی را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند تا دچار اختلاف فی‎مابین نشوند.

 

 

 

 

 

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

 
 

سرور پارس

نفرات آنلاین

ما 71 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

خدمات اتحادیه

راهنمایی